In de jaren 70 en begin 80 concretere plannen voor de integratie van het kleuter- en lageronderwijs tot het basisonderwijs.
Fusieproces van de COK met de HPA en CPA komt op gang.
Commissies worden ingesteld.
Gezamenlijk fundamenteel uitgangspunt opgesteld.
Leerplannen op elkaar afgestemd.
De COK in het fusieproces.
Wat is eigene van het kleuteronderwijs?
Nascholing voor kleuterleidsters gegeven door docenten van de COK én PA docenten.
De fusie in 1985
Afbouw voor ouderejaars- studenten.
1987: De COK 100 jaar.
Integratie kleuter- en lageronderwijs tot basisonderwijs
In de zeventig jaren namen de plannen om het lager- en het kleuteronderwijs te integreren tot het basisonderwijs steeds concretere vormen aan. In 1975 kwam minister Van Kemenade met de nota "Contouren van een toekomstig onderwijsbestel", kortweg met 'Contourennota' aangeduid. Een hoofddoel was gelijke kansen voor iedereen te creëren, waarbij ervan werd uitgegaan dat onderwijs invloed op de samenleving heeft. In 1981 werd de Wet op het Basisonderwijs aangenomen en trad op 1 augustus 1985 in werking. Kleuter- en lagere scholen gingen op in de basisschool en opleidingsscholen voor het kleuteronderwijs en pedagogische akademies fuseerden tot pabo's. |
In 1975 kwam de minisjter van Onderwijs Jos van Kemenade met de Discussienota "Contouren van een toekomstig onderwijsbestel", kortweg 'Contourennota' genoemd. De nota schetst (bron: 'Doe maar gewoon' slo) hoe het onderwijs kan bijdragen aan spreiding van kennis, macht en inkomen. Ook moet aandacht besteed worden aan individuele ontplooiing en sociale bewustwording. Verschillen tussen leerlingen op basis van sociaaleconomische positie, culturele achtergrond en sekse moeten verkleind worden. De nota was een discussiestuk. |
Er volgden discussies in de politiek en de onderwijswereld over de Contourennota van de minister van Onderwijs. De Wetenschappelijke raad voor het regeringsbeleid stelde in 1976 een uitvoerig commentaar op (klik op 'Commentaar op de nota..' - rechts). Hoewel het rapport niet negatief is, wordt wel opgemerkt dat de nota de indruk wekt de invloed van het onderwijs op de samenleving te overschatten. En de vraag is of iedereen wel precies evenveel kan en wil leren.... |
In augustus 1985 werd de Wet op het Basisonderwijs van kracht. De basisschool voor kinderen van 4 tot 12 jaar ontstond. In 1985 kwam ook de 'Pedagogische Academie voor het Basisonderwijs' - de PABO tot stand. |
Fusieproces van de COK, de CPA en de HPA tot PCPABO/Van Randwijk academie
Reeds in 1975 waren er contacten tussen de Amsterdamse protestantschristelijke opleidingsinstituten, de CPA met een gereformeerde signatuur, de HPA met een hervormde signatuur en de PCOK, de protestants christelijke opleidingsschool voor het kleuteronderwijs met het oog op de komende fusie.
Het gebouw aan de Jan van Eyckstaat |
In het begin hield dit overleg tussen de directieleden van de drie instituten in. In november 1976 werd een integratiedag voor docenten en studenten georganiseerd. Ook werden vier commissies ingesteld: de commissie fusie besturen; commissie rechtspositie, de commissie lokatie en de leerplancommissie. Begin jaren 80 werd intensief vergaderd voor het formuleren van een fundamenteel uitgangspunt, van een opzet algemene leerplan en van vakleerplannen. Het was de bedoeling om de vakleerplannen van de drie instituten nog voor de fusie op elkaar af te stemmen. |
|
Algemene leerplanontwikkeling Allereerst moesten de instituten een aantal fundamentele en onderwijskundige uitgangspunten onder woorden brengen die als criteria voor elk deelleerplan kunnen dienen. De ideeën die in verschillende groepen, zoals vaksecties moesten op elkaar afgestemd worden. Er vonden vele vergaderingen plaats van allerlei commissies, zoals fundamenteel uitgangs commissie, leerplancommissie en van de diverse vaksecties. |
Fundamenteel Uitgangspunt (FU) De identiteit en de onderwijskundige uitgangspunten werden geïntegreerd geformuleerd als fundamentele uitgangspunten. De deelleerplannen moesten gerelateerd worden aan deze uitgangspunten. |
Deelleerplan wereldverkenning (als voorbeeld van een deelleerplan) Voor het cursusjaar 1982-1983, dus nog voor de fusie werden gezamenlijke deelleerplannen door de vaksecties van de drie instituten opgesteld.
|
Het eigene van het kleuteronderwijs en de opleiding daartoe
Het onderwijsbeleid van de COK moest meer en duidelijker schriftelijk worden vastgelegd, vooral vanwege de komende fusie. Wat bijvoorbeeld de eigenheid van kleuteronderwijs precies inhoudt.
In 1978 startte ook de Integratie Voorbereidende Bijscholing, IVB, waar de visie op kleuteronderwijs van groot belang was.
Wieke Bosch, methodiek-didactiek docente over de vereiste formuleringen van het onderwijs beleid op de COK. Rond 1978 begon de Integratie Voorbereidende Bijscholing. |
Bert Cornelis, bewegingsonderwijsdocent aan de COK over het fusieproces. Hij gaat in over de eigenheid van onderwijs aan kleuters.
|
Wieke Bosch, methodiek-didactiekdocente aan de COK over hoe zij het fusieproces heeft ervaren. Omdat zij ook pedagogiek heeft gegeven aan de CPA kende zij de wereld van een van de pedagogische akademies waarmee gefuseerd ging worden al.
|
Jan Tulp, godsdienstdocent aan de COK vanaf 1983 over het fusieproces. Hij kenschetst de verschillen en overeenkomsten tussen de identiteiten van de drie fuserende instituten.
|
Bert Cornelis, docent bewegingsonderwijs aan de COK over het fusieproces ten aanzien van gymnastiek/bewegingsonderwijs.
|
Bij- en nascholing: de edoka en de applicatiecursus
De edoka: eenjarige dagopleiding voor kleuterleidsters met A-akte
Door een Edoka-jaar te doen werden kleuterleidsters bevoegd voor de gehele nieuwe basisschool en hadden ze ook de hoofdakte behaald. Dit onderwijs werd verzorgd door COK docenten met HPA- en CPA docenten. Zo werd in team-teaching het vak 'psychologie-rekendidactiek' gegeven door de COK docente Jos Geervliet en de HPA docent Egbert Nijeboer. De vakken psychologie en rekendidactiek werd geïntegreerd gegeven, waarbij de ideeën en proefjes van Jean Piaget een sleutelrol speelden. Ook de denkbeelden van Vygotsky en Gal'perin kwamen aan de orde. De studenten dienden een praktisch onderzoek in de stageschool te verrichten en te onderbouwen met de theorie.
De applicatiecursus voor kleuterleidsters
Met de Wet op het Basisonderwijs in 1985 verviel ook het onderscheid tussen kleuterleidster en onderwijzer. Vanaf die tijd worden beiden leraar basisonderwijs genoemd. De onderwijzer mocht lesgeven aan de kleuters, de kleuterleidster mocht echter pas lesgeven aan de oudere kinderen na het volgen van een applicatiecursus.
Opzet van de EDOKA - de eenjarige dagopleiding voor kleuterleidsters met |
Wieke Bosch, methodiek-didactiek docente aan de COK over de EDOKA cursus.
|
Opzet en rooster van de applicatiecursus.
In het videofragment vertelt Rob Woortman over hoe de cursus werd georganiseerd. |
|
1985: de fusie. Verhuizing naar de Jan van Eyckstraat - afbouw COK
Afscheid van de IJsselsstraat |
Voorbereiding diplomering |
In 1985 fuseerden de COK, de CPA en de HPA in de PCPABO, de Protestantse PABO. De COK en ook de HPA verhuisden naar de Jan van Eyckstraat, waar de CPA al gevestigd was. De studenten voor het nieuwe cursusjaar 1985-1986 werden ingeschreven bij de PCPABO. De ouderejaars studenten bleven onderwijs tot aan hun afstuderen volgen aan de oorspronkelijke instituten. Dit werd 'afbouw' genoemd. |
Het 100 jarig bestaan van de COK
|
PCOK van 1980 tot 1985 - Fusie in zicht | © Disclaimer |