1956: Nieuwe onderwijswet:
- ontstaan van de kleuterschool
- onstaan van de opleiding tot kleuterleidster
Meer aandacht voor de ideeën van Maria Montessori.
Invloed van de wetenschap op het onderwijs.
Tijd van experimenten.
De ontwikkeling van kinderen kreeg steeds meer aandacht.
Amsterdams innovatieproject.
Maken van scripties en praktijkopdrachten.
Vanaf de jaren zeventig
Vakdocenten gingen vakdidactiek geven, iets wat eerder de taak was van de methodiek-didactiekdocenten.
Vakdocenten gingen ook de stage begeleiden.
De didactiek van de vakken ontwikkelden zich.
Plannen tot integratie kleuter- en lageronderwijs worden steeds concreter.
Daarmee ook de plannen tot fusie van de OK's en de PA's.
Met de fusie in zicht werd de visie en de onderwijsdoelen op schrift gesteld.
Veranderingen in het onderwijs
In 1956 werd de kleuteronderwijswet van kracht.
De opleiding tot kleuterleidster werd een gesubsidieerde dagopleiding.
Klas 1b uit 1961 |
Veranderingen in het onderwijs in de opleidingen voor het kleuteronderwijs Het opleidingsonderwijs maakte mede tengevolge van de aanname van de kleuteronderwijswet in 1956 veranderingen door. |
Map van Krimpen |
Map van Krimpen destijds methodiek-didactiek docente, maakte mee dat de denkbeelden van Maria Montessori steeds meer invloed kregen. Zo kreeg 'arbeid naar keuze' een belangrijke plaats in de didactische aanpak. Een variabele keuzemogelijkheid was geboren. In de tabs hieronder vertelt Map van Krimpen over haar eigen opleiding, hoe zij docente op de COK werd, over haar ervaringen met Surinaamse leerlingen in de jaren 60, over 'Flower Power'
op de COK en hoe kritisch de leerlingen waren.
Map van Krimpen vertelt over haar opleiding en over haar COK tijd.
|
Het was ook een tijd van experimenteren en onderzoeken. Vanuit het CPS opereerde een werkgroep van docenten uit de opleidingsscholen.
Contactbrieven voor alle opleidingsscholen en kleuterschool, onder eindredactie van mevr A. Stoll, inspectrice van de opleidingsscholen. In Woudschoten werden veel conferenties belegd, met het doel het onderwijs zo goed mogelijk aan te passen aan de nieuwe ontwikkelingen.
Aandacht aan de natuurlijke ontwikkeling van het kind en van zijn sociale omgeving
Een belangrijk leerboek was "De doorgaande lijn' van Lambert-Anema, geschreven in 1974, die al als ondertitel 'De integratie van kleuter- en basisonderwijs' had. Uitgangspunt was: de natuurlijke ontwikkelingsproces van ieder kind.
Ontwikkelingspsychologie werd een belangrijk onderdeel van het onderwijs. Het boek "Kleine ontwikkelingspsychologie" van Rita Kohnstamm ging over de ontwikkeling van kleine kinderen.In 1971-1978 werd door de COK meegewerkt aan het innovatieproject te Amsterdam. De aandacht was daarin vooral gericht op volksbuurten en saneringswijken te Amsterdam.
Betrokken COK docentes waren:
Jos Geervliet - pedagogiek, Elly Wendel en Tonja Rebel-Vernaas - Nederlands.
Map van Krimpen - methodiek/didactiek.
Een les over kleuren in 1966 |
Scripties, praktijkopdrachten en proeflessen De studie veranderde. De leerlingen maakten scripties in de verschillende vakgebieden. En moesten praktijkopdrachten maken. Verder moesten ze proeflessen geven, waar ze vaak wel zenuwachtig van werden, mede vanwege dat klasgenoten ook kritiek konden leveren, zo vertelt Foekje Zwaan, cursiste van 1963-1967.
|
De vakdidactiek en de stagebegeleiding
In de jaren 70 gingen vakdocenten, die eerder alleen maar vakkennis onderwezen, ook steeds meer en meer de didactiek van hun vakken. Daarvoor deden de methodiek-didactiek docenten dat, die het vaak moeilijk vonden deze taak af te staan. Ook gingen vakdocenten langzamerhand leerlingen in de stage begeleiden.
Wieke Bosch werd in 1973 methodiek-didactiek docente aan de PCOK Wieke was kleuterleidster en vertelt waarom zij solliciteerde. Zij wide het vak methodiek-didactiek anderrs vomgeven.
|
Wieke Bosch, methodiek-didaktiekdocente, |
Zo wilde Bert Cornelis, vakdocent bewegingsonderwijs persé zelf didactiek van zijn vak geven. Hij zette het werken met kleuters met betrekking tot bewegen en spelen stevig op de kaart. Zo werd hij door docente bewegen en muziek, Ellen Kruse op de ALO - Akademie Lichamelijke Oefening uitgenodigd om voorbeeldlessen te geven.
Bert Cornelis vertelt hoe hij als docent bewegingsonderwijs de didactiek ervan wilde geven en niet alleen eigenvaardigheid gymnastiek. Om dit te bewerkstelligen was er wel strijd met de methodiek-didactiek docenten voor nodig.
|
Ruud Kruse, docent lichamelijke opvoeding aan de HPA en Ellen Kruse, docente bewegen en muziek aan de ALO vertellen over de voorbeeldlessen de Bert Cornelis op uitnodiging gaf op de ALO. Het betrof lessen over hoe bewegingslessen te geven aan kleuters.
|
Ontwikkeling in vakdidactieken - P3 Project Praktische Padagogiek
De didactiek van de vakken maakten een ontwikkeling door en pastte zich aan de tijd aan. In de tabs enkele voorbeelden..
mw Van der Schoot |
Mevrouw Van der Schoot-Hofman gaf vanaf 1956 Gezondheidsleer en Kinderverzorging aan de COK. In 1956 was er nog geen leerplan voor het vak. Later werd een landelijk leerplan ontwikkeld, waar mw Van der Schoot aan meewerkte. Weer later in de jaren zestig werden ook onderwerpen als seksualiteit, seksuele opvoeding en geboortebeperking aan de orde gesteld. In de zeventiger jaren kwam het begrip GVO: gezondheidsvoorlichting en opvoeding naar voren, waarbij ook aandacht geschonken werd aan het opvoeden van de kleuter tot gezond gedrag.
|
Mario Kramer, pedagogiekdocent aan de HPA en de CPA werkte ook samen met COK docenten, in het kader van het Project Praktische Pedagogiek, aangeduid met P3.
|
Onderwijsbeleid - fusie in zicht
In de jaren 70 werden de plannen om de lagere scholen en de kleuterscholen te integreren tot basisscholen steeds duidelijker. Dat betekende ook dat de opleidingsscholen de pedagogische akademies en de opleidingsscholen voor kleuterleiders zouden gaan fuseren.
Reeds in 1975 waren er contacten tussen deze opleidingsinstituten: overleg tussen de directieleden. In november 1976 werden er al integratie bijeenkomsten georganiseerd.
Rond 1980 werd er veel overlegd tussen de te fuseren instituten, de COK, de CPA en de COK.
In verband met de integratie werden bij- en nascholingscursussen gegeven, zoals de applicatiecursus en de EDOKA.
Voor meer informatie over het fusieproces en nascholing, zie 'fusie in zicht'.
PCOK onderwijs vanaf 1956 | © Disclaimer |