In 1956 werd de wet op het kleuteronderwijs van kracht.
De bewaarschool/fröbelschool werd kleuterschool.
De vormschool werd opleidingsschool voor kleuterleidsters.
Chr Vormschool heette nu COK.
Geen avondschool meer, maar een gesubsidieerde dagschool.
De COK krijgt eindelijk in 1966 een eigen gebouw:
IJsselstraat 48
De roerige jaren zeventig
De sfeer was zorgzaam en gezellig. Het was wel een 'meisjes'-school.
In de jaren zeventig kreeg men op de COK te maken met veranderingen in de samenleving, ook met veranderende visies op de grondslag van de school: de Bijbel.
Inspraak van leerlingen kwam op de COK langzaam op gang.
Leerlingen uiten zich in het leerlingenblad 'De Feeks'.
Overal en zeker in Amsterdam rukte de eis tot democratisering op.
De leiding van Amsterdamse opleidingen waren beducht en vroegen advies aan het ministerie.
Eind jaren zeventig kenmerkte zich in een toenemend aantal protesten in de samenleving.
Ook de COK werd opgeroepen mee te doen met enkele daarvan.
Fusie op komst
1956: de wet op het kleuteronderwijs
Min O & W Jo Cals |
'Opleidingsschool voor kleuterleidsters' werd de nieuwe naam van de 'vormschool', tengevolge van de wet op het kleuteronderwijs van min. Cals. Voor de gevolgen voor het onderwijs van de COK zie pagina 'Onderwijs vanaf 1956' |
In deze jaren wendde de nu dagopleiding aan de nieuwe officiële status.
Het onderwijs maakte veranderingen door, zie daarvoor pagina 'Onderwijs vanaf 1956'
dir Wijmans |
Conciërge Verbruggen en Mw Masereeuw |
Van 1961 tot 1970 was Wijmans directeur. Na jaren van inwoning op de Keizersgracht, verplaatst de opleiding zich naar de Jan van Eyckstraat 47. Een redelijke huisvesting maar het blijft inwoning. |
Docentenvergadering in 1961 |
Groep uit de zestiger jaren |
De gang van zaken op de COK werd bepaald door de docentenvergadering en de directie met op de achtergrond het bestuur. |
Op IJsselstraat 48 - een eigen gebouw!
Krantenartikel over de opening |
In 1966 kreeg de COK een eigen gebouw, gelegen in de IJsselstraat. Dat was een feest waard. Gedurende tientallen jaren was naar een eigen gebouw gestreefd. |
Groepsfoto bij de opening |
Lokaal pedagogiek |
In de aula |
De sfeer op de COK werd over het algemeen als goed, zorgzaam en gezellig ervaren.
De maatschappij was wel aan het veranderen en dat was ook op de COK merkbaar.
Bijvoorbeeld de veranderende kijk op de Bijbel, is die 'van kaft tot kaft waar?'.
Op de COK ontstond een escalerend conflict over het godsdienstonderwijs. 'Hoe lees ik de Bijbel' was een terugkerend onderwerp.
Democratisering kwam heel langzaam op. De leerlingen gaven voornamelijk hun meningen over van alles weer in het min of meer kritische blad 'De Feeks'.
De sfeer
De sfeer werd als gezellig ervaren. Het was een 'meisjesschool', docenten spraken vaak van 'de meisjes'.
'Zorgzaamheid' was een kenmerk. Werkweken werden als belangrijk voor de ontwikkeling gezien. Sommige meisjes moesten er wel toe aangezet worden. Maar wat te doen als de meisjes ook naar de kroeg gingen?
Wieke Bosch vertelt hoe zij de sfeer vond toen zij aantrad als methodiek-didactiek docente in 1973 De 'meisjes' werden in het gareel gehouden en kregen meestal te horen van 'zo doen we dat'. Verder vertelt zij over het 'uien rooien' door 1e jaars en over wadlopen. |
Bert Cornelis docent bewegingsonderwijs en maatschappijleer op de PCOK vanaf 1975 (?) Hij gaf daarvoor gymnastiek op een mavo. Over de sfeer die hij op de COK aantrof vertelt hij geanimeerd. |
Bert Cornelis, docent bewegingsonderwijs vertelt over een werkweek.
De 'meisjes' gingen 's avonds naar de kroeg.....
|
Conflict over kerstfeestviering en godsdienstlessen
In de kerken kwamen er verschuivingen in de kijk op de Bijbel en op het geloof naar voren. Sommigen namen niet alles meer als vasstaand aan, maar stelden vragen over hoe de Bijbel te interpreteren. Bijvoorbeeld vond de schepping in zes aardse dagen plaats? De evolutietheorie kwam ook in de kerkelijke wereld binnen en er werd zwaar over gediscussieerd.
De godsdienstdocent van de COK hield in zijn lessen gesprekken met de leerlingen over het geloof en wat dat betekent voor hen, in plaats van alleen maar te doceren wat ze als vaststaand moesten geloven. Er rees een conflict over wat hij in een les had gezegd en over een kerstfeestviering. Dit conflict escaleerde, waarbij ouders, docenten en het bestuur betrokken raakten.
De docent werd in 1975 ontslagen. Daarna hield de 'zaak' de opleiding nog wel bezig.
In 1980 verscheen 'hoe lees ik de Bijbel?' in het kader van het schoolpastoraat.
Er werden ook meer sociale onderwerpen in vieringen aan de orde gesteld.
Zo was Amnesty International het thema van de paasviering in 1984.
Wieke Bosch, methodiek-didactiek docente, vanaf 1973 over het godsdienstconflict, begin jaren 70 Meer over het conflict, de escalatie ervan die leidde tot het ontslag van de godsdienstdocent en de reacties daar weer op, zie de andere tabs...
|
Eerste gedeeltje uit het stuk van het schoolpastoraat |
In 1980 werd "Hoe lees ik de Bijbel?" opgesteld. Hierin wordt gesteld dat Bijbel en wetenschap geen tegenstelling is. Klik links om het eerste gedeelte te lezen. |
Democratisering - Leerlingenkracht 'De Feeks'
In de jaren zeventig kwam op de COK inspraak van leerlingen voorzichtig op gang. De directie van de COK, overigerns samen met de andere Amsterdamse opleidingen waren beducht voor de democratiseringsgolf. Met name vreesden zij voor ontstane situaties op sociale akademies. Zij vroegen om advies aan het ministerie over "hoe zij de juiste koers kunnen varen op de woelige democratiserings zee". De COK-leerlingen gaven hum meningen over de gang van zaken op school weer in het blad 'De Feeks'. Toch kwam ook de democratisering op de COK. In 1981 werd een akademieraad ingesteld. zie de tabs... |
Bert Cornelis, docent bewegingsonderwijs over inspraak van leerlingen. Hij herinnert zich het leerlingenblad 'De Feeks'
|
Een stukje uit 'De Feeks' |
Een stukje uit de schoolkrant 'De Feeks' |
Uit 'De Feeks' |
|
Uit 'De Feeks' |
Een verhaal van een leerlinge uit klas 1b. In dit stuk wordt gespeeld met namen van docenten. Zo is de admiraal directeur Wijmans. Ga met de muis over 'Het verhaal...'' om het te lezen. |
||
In de jaren zeventig waren de burgers kritisch van aard. Men accepteerde overheidsbeleid niet zonder meer.
In 1976 werden bezuinigingen op het onderwijs aangekondigd. Hiertegen werd geprotesteerd.
Het aantal aanmeldingen voor de opleidingsinstituten liep terug. Mede als gevolg van de negatieve kijk van de media én de overheid op de werkgelegenheid in het onderwijs, was de mening van de onderwijswereld.
Wim Kok, voorzitter van het FNV, de grootste vakbond voerde actie tegen afschaffing prijscompensatie in de lonen. Wim Kok werd later in 1994 mininster president van Nederland.
Tegen de toenemende toetsing in het onderwijs werd ook geprotesteerd. zie de tabs...
Protest tegen bezuinigingen |
Wim Kok, voorzitter FNV |
Protest tegen centrale toetsing |
Enkele voorbeelden van protesten |
Op handen zijnde fusie
De aandacht werd eind zeventiger en begin tachtiger jaren steeds meer opgeëist voor de komende fusie met de pedagogische akademies.
Meer hierover op de pagina 'Fusie in zicht'
De PCOK vanaf 1956 | © Disclaimer |