Overzichtspagina van onderwerpen uit deze periode
Jaren 70 en beginjaren 80
Periodes:
De jaren 70 en 80 zijn duidelijk in twee perioden in te delen:
Periode 1970-1976
Periode 1970-1976 van de driemanschappen
Eerste driemanschap
1970-1974
Directie - Het eerste driemanschap - 1970 tot 1976
Na het aftreden van Minnema als directeur, kwam na enige strubbeling
het eerste driemanschap als directieorgaan tot stand.
Het bestond uit drie personen, pedagogiekdocent Wim de Haas, docent nederlands Wim van der Horst
en natuurkundedocent Guus Dull. De Haas was algemeen directeur, Van der Horst was belast
met de beroepsopleiding en Dull met de havo-top.
Democratisering
De organisatiestructuur - Akademieraad
Sinds 1969 was de akademieraad het centrale beslissingsorgaan van de HPA. Hierin zaten
evenveel studenten als personeelsleden (docenten, Onderwijsondersteunend personeel en directie).
Besluiten werden genomen bij meerderheid van stemmen.
Per vakkensektie werd een sektieraad ingesteld, waarin ook evenveel studenten als docenten zaten, met evengroot stemrecht.
In de Akademieraad werd veel werk verzet en was de verstandhouding onderling goed tot zo rond 1975.
Identiteit
Studentenleven
Sportweken
Identiteit - sfeer - studentenleven - sportweken
De identiteit van de HPA kreeg met name vorm in vieringen,
met name in de midweekvieringen.
Daarin kwamen religieuze en maatschappelijke onderwerpen aan de orde.
Zoals protest tegen de oorlog in Vietnam en tegen kernwapens, waaronder de neutronenbom.
Het studentenleven speelde zich af in de 'soos' op de derde verdieping, in 't Praathuis, in Café Eik en Linde aan de overkant van de straat.
Sport- en skiweken werden veelvuldig georganiseerd
Meer over deze onderwerpen met herinneringen en
foto's,
klik op
'Organisatorische ontwikkelingen in 1970-1976'..
Lessen
Vakkenintegratie
Vakdidactiek
Opstelling leerplannen
Begin jaren 70 werden de lessen grotendeels nog frontaal gegeven,
waarin vaak wel gelegenheid tot discussiëren werd gegeven.
In de vaksekties werd gewerkt aan het opstellen van leerplannen,
die afgestemd moesten worden op het basisleerplan en waarin zaken als toetsing en
opkomstplicht werden geregeld.
Allengs kwam vakkenintegratie op en in de vaklessen
werd steeds meer aandacht aan didactiek besteed.
Bij biologie werd door studenten zelfstandig proeven uitgevoerd en waren er werkweken.
Meer informatie, met herinneringen van oud-docenten en studenten en fotoseries van werk- en introductieweken, klik op 'Onderwijs 1970-1976'....
Stagepraktijk
Begeleidingsteams
Docentenbegeleidingsteams - Stageleerscholen - model 'didactische analyse'
Instelling begeleidingsteams.
Iedere docent, met uitzondering van gymnastiek docenten, die studenten in de stagepraktijk begeleidde werd in
een begeleidingsteam ingedeeld. Een team bestond uit docenten van verschillende vaksecties en kreeg studenten uit
een bepaalde pa-klas te begeleiden. Door een student meerdere keren te bezoeken, werd begeleiding van het
stageleerproces effectiever. Ook de mentor werd meer betrokken in de begeleiding. Op de HPA werd een algemeen regulier
lesvoorbereidingsformulier voor stagelessen gebruikt, waarin de student de beginsituatie, het doel, inhoud, werkvormen en
evaluatie moesten aangeven.
Landelijk werd het model 'didactische analyse' gelanceerd, die enigszins leek op dat van de
HPA.
Voor meer informatie hierover; over het nut van Creatief Spel voor de stagepraktijk en over het model 'didactische analyse', klik op 'Onderwijs 1970-1976'....
Tweede driemanschap
1974 - 1976
Conflicten binnen het driemanschap en controverse binnen de akademiebevolking
Directie - het tweede driemanschap 1974 tot 1976 - Conflicten
Na vertrek van Wim de Haas, werd het tweede driemanschap gevormd door Harry Schram
en John van 't Hoff, die van buiten de HPA kwamen en door Wim van der Horst, die ook
in het eerste driemanschap zitting had.
Conflicten en controversen.
Al gauw bleek de samenwerking binnen het direktieteam slecht.
Met name traden conflicten op tussen John van 't Hoff en de beide andere directieleden.
Deze controverse kwam ook in de academie naar voren.
Van 't Hoff samen met een flink aantal studenten en docente Petra Herweijer ijverden
vanuit een nogal zeer linkse politieke opstelling
voor meer invloed op het bestuur en vergaande democratisering van de akademie.
Er werd wel van 'politisering van het onderwijs' gesproken.
Voor meer informatie met herinneringen van Schram,
oud-docenten en oud-studenten,
klik op
'Organisatie 1970-1976'....
De bezetting
De bezetting van de HPA in 1976
De conflicten liepen zo hoog op dat op 4 april het HPA gebouw werd bezet.
Na twee dagen werd de bezetting zonder ingrijpen opgeschort.
De gevolgen echter waren nogal ingrijpend. John van 't Hoff
en de docente Petra Herweijer werden geschorst. Acht studenten werden voor drie dagen geschorst,
waarbij later een student George Podt van school werd verwijderd.
Via de rechter kwamen zowel de docenten als de student terug op de akademie.
Echter John van 't Hoff kwam niet terug in de direktie en nam uiteindelijk in 1977 als docent ontslag.
Wim van der Horst legde zijn
functie als directeur neer.
Hiermee kwam het tweede driemanschap ten einde.
Voor meer informatie met verhalen van Schram, oud-docenten en studenten over de bezetting en de nasleep ervan, klik op 'Organisatorische ontwikkelingen 1970-1976'- De bezetting in april 1976.
Periode 1976-1984
Periode 1976-1984 - Grootschalige onderwijsvernieuwing
De directie
70 jarig jubileum in 1977
De nieuwe directie - 70 jarig jubileum
De nieuwe direktie werd gevormd door Harry Schram, algemeen
directeur en Guus Dull, belast met de havo-top.
De Akademieraad bleef bestaan, maar 'verwaterde' door afnemende
belangstelling voor deze raad. Zij speelde niet meer zo'n hoofdrol als voorheen.
In 1977 werd het 70 jarig jubileum van de HPA gevierd,
waarbij ondermeer kinderen van leerscholen een toneelstuk gespeeld door
studenten konden bijwonen.
Zie hiervoor de
Organisatorische ontwikkelingen 1976-1984 Jubileum.
Onderwijs aan HPA in stamgroep- en cursusverband
Onderwijs in stamgroep- en cursusverband
Studente legt werken in stamgroepen uit tijdens een 'ontmoetingsavond'
Studente legt werken in stamgroepen uit tijdens een 'ontmoetingsavond'
Fundamentele uitgangspunten - Onderwijsvernieuwing
Midden jaren 70 zwengelde de Commissie Fundamenteel Uitgangspunt een
grondige bezinning op fundamenteel uitgangspunt- identiteit van de HPA aan.
Konsekwenties van de uitgangspunten voor het onderwijs en de
organisatie ervan werden ter discussie gesteld, ondermeer op studiedagen.
Naast de cursusvorm werd een nieuwe onderwijsvorm ingevoerd:
het werken in 'stamgroepen'.
Elementen uit het Freinet- en het Jenaplanonderwijs werden opgenomen in de werkwijze.
Het onderwijsresultaat van het 'werken in stamgroepen'
bleek bij de eindexamens, waarbij onafhankelijke deskundigen betrokken waren.
Naast invoering van stamgroepen waren er ook ontwikkelingen en vernieuwingen
binnen diverse cursussen en in de stagepraktijk. Bijvoorbeeld vakkenintegratie, teamteaching en
het project Kind en computer
Zie voor uitvoeriger informatie:
onderwijskundige ontwikkelingen in 1976 tot 1984.
Sportevenementen, schaatstochten en skiweken
Sportevenementen, ijsvrij voor schaatsen en skiweken
Binnen- en buitensportdagen werden georganiseerd.
Aan schooltoernooien deed de HPA mee en ook met succes.
Zie meer hierover, met ondermeer een fotogalerij: pagina '1970-1984 - Sport...
Vanaf midden jaren 70 werden op ijsvrije dageen schaatstochten werden gehouden. En skiweken in Oostenrijk voor studenten en docenten.
Zie meer hierover, met ondermeer een fotogalerij: pagina '1976-1984- Sportevenementen'..
Oost-Duitsland excursies
Introductieweken
Ontmoetingsavond
Afscheid docent Aschoff
Activiteiten: Oost-Duitsland(DDR) excursies- Introductie - Afscheid docenten
DDR-reizen
Klassegroepen van de HAVO-top en van de Beroepsopleiding - de pedagogische academie-
gingen onder leiding van geschiedenisdocent Roel Kingma naar de DDR,
het voormalige Oost-Duitsland.
Afscheid van pedagogiek docent Aschoff in 1978.
Afscheid van docent en oud-directeur Minnema in 1980.
Fotogalerijen.
Voor een fotogalerij van de DDR reizen; een fotogalerij van
het afscheid van docent Aschoff en een galerij van foto's van introductieweken
en andere activiteiten, klik op
pagina '1976-1984 Organisatie Activiteiten'....
Bijscholing.
Applicatiecursus en EDOKA
Bijscholing: Applicatiecursus en EDOKA in relatie tot ontstaan van de basisschool
Het was eind jaren 70 al duidelijk dat het kleuteronderwijs en
het lager onderwijs zouden verdwijnen en opgaan in het basisonderwijs.
Van kleuterleidsters werd wel bijscholing geëist om bevoegd te worden
om in alle groepen van de nieuwe basisschool les te mogen geven.
Deze bijscholing - de applicatiecursus en EDOKA- werd ook door
de Amsterdamse protestants-christelijke opleidingen, de COK, de HPA en de CPA gezamenlijk verzorgd.
De onderwijsvorm van de applicatiecursus werd gestoeld op het stamgroeponderwijs van de HPA.
Zie verder
'pagina 1976-1984 Onderwijs' - Bijscholing
75 jarig jubileum van de HPA
75 jarig jubileum van de HPA
In 1982 bestond de HPA 75 jaar. De herdenking begon met een bezoek aan in
de oorlog gesneuvelde leerlingen.
Het jubileum werd bijgewoond door de minister van onderwijs,
Deetman
Deetman.
door oud-docenten en oud-leerlingen en kinderen van leerscholen, naast het personeel en de studenten.
Voor meer, ondermeer voor een fotogalerij,
klik op
'1976-1984 Organisatie Activiteiten' - Jubileum
Afscheid van het HPA-gebouw
Afscheid van het HPA gebouw
In juli 1983 werd afscheid genomen van het gebouw van de HPA aan de Plantage Middenlaan te Amsterdam.
Van het personeel en het bestuur werden staatsiefoto's gemaakt.
Toespraken werden gehouden en er was een afscheidsfeest.
Meer informatie op pagina '1976- 1984 organisatie activiteiten'.....
De HPA in fusie
Afscheid van de HPA als instituut
Nadien
De HPA in fusie met COK en CPA - De afbouw van de HPA
In de jaren voor de fusie in 1984 waren er besprekingen en vergaderingen
over de directie, de organisatie en het onderwijssysteem van
het nieuw te vormen instituut, de PCPABO.
Als onderwijssysteem werd niet voor het HPA onderwijssysteem gekozen.
In juni 1985 werd officieel afscheid genomen van de Hervormde Pedagogische Academie,
als instituut. De 'afbouw', de hogere klassen die na de fusie nog les kregen van HPA docenten en onder auspiciën van de
HPA duurde feitelijk nog tot zomer 1986.
Voor meer over de processen rond de fusie en de 'afbouw' van de HPA, zie de
pagina 'Afbouw en Fusie'.
Voor opmerkelijke gebeurtenissen na 1984 met betrekking tot de voormalige HKS/HPA klik op
'Nadien-Overzicht' om naar deze pagina te gaan.