Overzichtspagina van onderwerpen uit deze periode
BEGINJAREN 60
Minnema directeur
Pedagogiekdocent J. Minnema volgde in 1960 directeur Van Hulst op.
In de loop van de 60-er jaren werd hij een voorstander van democratisering.
Hij haalde in die jaren toen er nog maar weinig Surinamers in Nederland woonden, al Surinaamse studenten binnen.
Problemen lagen op het gebied van sexualiteit en verzuim van lessen.
In de jaren 1961 tot 1963 werd het HKS gebouw grondig verbouwd en uitgebreid.
Onderwijsondersteunend personeel speelde een grote rol in het mogelijk maken van
onderwijs. Zo was er de amanuensis voor onderhoud van technische en wetenschappelijke instrumenten.
Voor informatie over de beginjaren 60, de verbouwing,
de problemen rond sex en lesverzuim en over het OOP,
klik op Organisatorische ontwikkelingen
Godsdienstige identiteit
Godsdienstig karakter - Identiteit leerlingen
Er werden godsdienstige vieringen gehouden. In de godsdienstlessen heerste er een emotionele discussie over
het al dan niet letterlijke karakter van de Bijbel.
Voor informatie hierover met persoonlijke herinneringen,
klik op achtergrond en identiteit
Onderwijs tot de Mammoetwet 1968
Over lessen, didactiek, vormingsweken
Pedagogiek was het belangrijkste vak, waarin ook aandacht aan didactiek werd besteed.
In de vaklessen daarentegen vrijwel niet, behalve dat er enkele docenten waren die soms
enkele didactische voorbeelden gaven. Ondanks het vrijwel ontbreken van didactiek werden veel lessen wel
als inspirerend ervaren en sommige op hoger niveau, zoals bij CMV -'Culturele Maatschappelijke Vorming'.
Leerlingen moesten veel scripties schrijven. Er werden werk- en vormingsweken gehouden, waarin
over allerlei maatschappelijke kwesties werd gediscussieerd.
Voor informatie met persoonlijke herinneringen,
klik op HKS-onderwijs tot 1968
Activiteiten
Binnen- en buitenschoolse activiteiten
Er werden veel activiteiten georganiseerd.
Zoals binnen- en buitensportdagen, de grote schoolavond met cabaret. In Driebergen werden vormingsweken gehouden.
Wekelijks werden vieringen gehouden en ook bij de christelijke feestdagen.
Voor informatie,
klik op binnen- en buitenschoolse activiteiten.
EINDJAREN 60:
Mammoetwet
HKS wordt HPA
Invoering Mammoetwet - Kweekschool wordt Pedagogische akademie met een havo-top
In 1968 werd de Mammoetwet, een nieuwe onderwijswet ingevoerd,
die het onderwijs grondig wijzigde.
De eerste leerkring van de kweekschool werd vervangen door de
twee hoogste klassen van de havo-school - de zogeheten havo-top.
De tweede en derde leerkring werd vervangen door een
ongedeelde driejarige beroepsopleiding: genaamd,'pedagogische akademie'. De HKS werd hierdoor
'vervangen' door twee instituties de havo-top en de HPA, die in hetzelfde gebouw gehuisvest waren en
onder hetzelfde bestuur en directie vielen.
Voor informatie,
klik op Invoering en gevolgen Mammoetwet.
Akademisering
Akademisering van het HPA-onderwijs kwam op gang
Doordat de PA vrij was voor het invullen van het
lesrooster, werden op de HPA allerlei nieuwe onderwijsvormen geïntroduceerd, zoals colleges, team-teaching en
workshops. Daarnaast nieuwe onderwijsinhouden, zoals 'sociale vaardigheden' en 'training in observeren'. Maar samenhang
brengen tussen vakken was een belangrijk doel.
Stagebegeleiding werd drastisch anders georganiseerd door vorming van begeleidingsteams,
waardoor samenwerking met leerscholen sterk verstevigd werd en begeleiding
van stagiaires efficiënter werd. Een nieuw contactblad -'Over en Weer' - voor de stagescholen verscheen.
Voor informatie over de vele veranderingen op onderwijsgebied,
klik op akademisering op de HPA.
Protesten tegen gezag
Protestbewegingen tegen gezag - Democratiseringsproces op de HKS-HPA
Gezag was niet meer vanzelfsprekend - Provo - Studentenprotesten
In Europa met name in Amsterdam, in Parijs en in Berlijn kwamen protestbewegingen op,
die het gezag van de overheid en van allerlei instituties zoals psychiatrische
en onderwijs-instellingen ter discussie stelden. Gezagdragers ervan werden geprovoceerd.
Zo waren er in Amsterdam provorellen, anti-Vietnamoorlogsdemonstraties en blokkades.
De kritische studentenbeweging zette tot hervorming aan van het onderwijs,
waarbij democratisering van de organisaties de belangrijkste eis was.
Situatie op de HKS-HPA
Ook op de HKS-HPA werd de eis tot democratisering gesteld.
Directeur Minnema stond hiervoor wel open. Niet iedere docent was voor medezeggenschap, maar
het democratiseringsproces zette zich toch wel door.
Voor informatie over protestbewegingen alom en democratiseringseis op de HKS,
klik op maatschappelijke ontwikkelingen - wankelend gezag- roep
om democratisering..
Het jaar 1969
1969, het jaar van democratisering op de HPA - Akademieraad - Vaksecties
In 1969 krijgt democratisering op de HPA vaste vorm
Er werden discussiedagen over democratisering georganiseeerd,
waarbij de bekende studentenleider Ton Regtien sprak. Ook werd een ludieke 'bezetting'
georganiseerd.
In december werd de Akademieraad ingesteld,
hét orgaan waarin over alle zaken werd beslist. Hierin hadden de
studentleden en personeelsleden evenveel te zeggen. Dat gold ook voor
de bijeenkomsten van vaksecties, waar leerplannen werden besproken en vastgelegd.
Studenten konden met klachten terecht bij de nieuwe functionaris, de 'adviseur schoolleven'.
Voor informatie over 1969, de Akademieraad, vaksecties,
klik op Jaar 1969 - Akademieraad - Secties.
Studenten van de KPA-Beverwijk naar de HPA
De HPA neemt de door de KPA te Beverwijk weggestuurde studenten op
Op de Katholieke Pedagogische Akademie in Beverwijk verliep de wens tot
inspraak van studenten niet zo voorspoedig. Het liep op een groot conflict, wat
leidde tot een bezetting van de akademie door studenten. De bezetters werden daarna van school gestuurd.
De HPA nam een groot deel van hen, waaronder de actieleider op. Veel docenten van de HPA ervaarden deze opgenomen
studenten als aardig en hardwerkend.
Voor informatie over de problemen op de PA te Beverwijk en
oud-HPA-docenten over de opgenomen studenten,
klik op Weggestuurde studenten door HPA opgenomen..