Het onderwijs op de CPA in de jaren 70
Het CPA onderwijs
Ad Voorbij |
Ad Voorbij, docent godsdienstonderwijs aan de CPA vanaf begin jaren 70, kreeg te maken met hoe verschillend men tegen de Bijbelverhalen aankeek. In de tabs is Ad's verhaal over zijn achtergrond, zijn opleiding en werkzaamheden voor zijn CPA-tijd opgenomen, omdat het ook een tijdsbeeld weergeeft en de verhouding tussen protestanten en katholieken.
Ad Voorbij, docent godsdienstonderwijs over zijn ideeën en de reacties daarop
|
Teamleider ABC-Bijlmer |
Intercultureel onderwijs In de komende wet op het basisonderwijs wordt geëist dat het onderwijs er vanuit moet gaan dat leerlingen opgroeien in een multiculturele samenleving. |
Herman Olde, werd docent Nederlands aan de CPA in 1972.
Herman Olde over het vak nederlands, samenwerking tussen docenten en de stage
|
Ferry van der Miesen, docent pedagogiek bracht het Jenaplan onderwijs concept op de CPA. Ook landelijk was hij actief voor het Jenaplanonderwijs. |
Over Jenaplanonderwijs op de CPA en de voortrekkersrol van Ferry van der Miesen daarin
|
Age Waaksma |
Het experiment Praktische Vorming Rond 1975 begon het opleidingsonderwijs te vernieuwen, voornamelijk als gevolg van de toen nog komende wet op het basisonderwijs. Zo werd er meegewerkt aan het Project Praktische Pedagogiek (P3). Daarnaast samen met de Universiteit van Leiden aan het project 'Geleide Vernieuwing'. Om al deze vernieuwingen te bundelen kwam het experiment Praktische Vorming naar voren. Hierin werden instituutspraktica georganiseerd en een instructie begeleidingsmethodiek ontworpen. De stagebegeleiding werd anders georganiseerd. Er ontstonden interdisciplinaire begeleidingsteams.
Age Waaksma over 'geleide vernieuwing' - Mario Kramer over P3
|
Janny Groot |
Janny Groot gaf vanaf 1973 biologie en later natuuroriëntatie op de CPA. Voor uitgebreidere informatie, zie 'Natuuroriëntatie'... |
De identiteit en de maatschappelijke betrokkenheid op de samenleving
De identiteit van de CPA was christelijk van aard, waarbij de maatschappelijke aspecten ervan steeds meer naar voren kwamen in de jaren 70.
Docentenvergadering over de identiteit - Age en Ad vetellen over de vieringen
|
Maatschappelijke onderwerpen werden opgenomen in de themaweken op de CPA.
Docentenkorps - 1979 |
In het nummer van het CPA- huisorgaan van september 1979 wordt een kommunikatie-uur aangekondigd over de het onderwerp van de themaweek in november 1979: 'Mondiale vorming'. De deelgebieden van het thema, zoals vredesonderwijs en 'arm en rijk' geven weer wat in de samenleving destijds speelde. Klik op dintelaar - 19 september 1979 om het voorstel te lezen. |
Op weg naar fusie met de COK en de HPA
Voor de fusie werkte de CPA al samen met COK- en HPA docenten in de bij- en nascholing.
Met name in de applicatiecursus en de EDOKA, bestemd voor kleuterleidsters die daarmee de bevoegdheid verkregen voor het werken in de toekomstige basisschool voor kinderen van 4 tot 12 jaar.
Verder gaven docenten van de COK en de HPA ook op de CPA les, zoals Wieke Bosch van de COK
- Wieke Bosch gaf pedagogiek op de CPA
- Sluiten
Wieke Bosch, COK docente, gaf enkele jaren voor de fusie ook pedagogiek lessen op de CPA.
Wieke ervoer het stimulerend, wel hier en daar wat losgeslagen.
Het project 'comnunicatie' van Lyd de Vries herinnert Wieke zich goed.
Wieke over hoe zij het lesgeven op de CPA ervoer
Uitgebreidere informatie over hoe de fusie met de HPA en de COK binnen CPA- kring werd ervaren is opgenomen in de VRA deelsite, onder 'Tot standkoming pcpabo'.
Onderwijs op de CPA van 1970 tot 1984 | © Disclaimer |