Wadlopen
Van 1972 tot in de negentiger jaren organiseerde Magister Vocat wadlooptochten voor de eigen studenten. Deze tochten werden ingebed in een weekend, waardoor volop mogelijkheden ontstonden tot nader kennismaken met de 'Wadden': niet alleen het wad, maar ook het betreffende eiland met de daar voorkomende planten en dieren, met name vogels. De organisatie was vooral in handen van John Bakker (docent LO), ondersteund door Kees van Wissen (docent biologie).
Met collega's uit de sectie 'Wereldverkenning' (Mens-Maatschappij, Natuur) op een tocht naar Ameland, 2006. Het wadlopen begon als weekend voor studenten, maar werd gaandeweg ook toegankelijk voor oud-studenten (met aanhang!) en voor collega's. (Ga over de foto voor een globaal routekaartje naar Schiermonnikoog).
Het 'organieke' wadloopweekend was begin september en was bedoeld voor de 'specialisten' LO, biologie en -later- aardrijkskunde. Het weekend werd voorafgegaan door een aantal lessen over het onderwerp 'Wad en Getij'. Daarin kwam onder meer aan de orde:
- Wat zijn 'wadden'?
- Hoe ontstaan de getijden?
- Hoe gaat het wadlopen en wat komt erbij kijken?
- Hoe ziet een waddeneiland er uit?
- Wat kun je zien aan vogels en planten?
- Recreatie op de eilanden
Doel van dit onderwerp was vooral: vergroten van de kennis van dit gebied vooral door het opdoen van ervaringen (die ook emotioneel 'gestuurd' worden!). Studenten maakten ook hier een uitgebreid verslag van.
Al snel vroegen studenten om een nog een wadlooptocht na hun afstuderen. Het werd zo gewoont om in juni nog een tocht te ondernemen.
Slideshow
Hieronder staan 17 dia's die tezamen een indruk geven van het wadlopen. De foto's dateren uit verschillende perioden, uit de tijd van Magister Vocat en van de Ipabo. In de jaren negentig kwamen de tochten met studenten tot een einde, maar met groepen collega's werden ze nog voortgezet.
Je kunt klikken op de miniaturen, dan zie je de grotere afbeelding verschijnen en even later rechtsboven de bijbehorende tekst. Je kunt ook met de muis over het middelpunt van de grote foto gaan, dan zie je vaag de startpijl. Daarop klikken start de automatische 'show'.
- Indrukken 1
- Indrukken 2
- Waarom?
- Wadlopen op de COK
- Natuur
- Eerste groep
- X-sluit
|
Wadlopen is intensief. Het is een vorm van buitensport, maar ook een uitstekende manier van natuurbeleving. Een enorme ruimte om je heen, maar anderszijds een heel kleine wereld als je probeert je een weg te banen door stug slik. Lezen over 'jonge blauwe zeeklei' of die tussen je tenen voelen is een groot verschil! Video 1997; 0:54 |
Videofilm 2008; 1:11 |
Docenten John Bakker en Kees van Wissen:" Wij begonnen met wadlopen eind jaren '60, en gingen enkele jaren later zelf gidsen. Wij zijn in het bezit van een 'gidsvergunning' " (cat. B). "Tot in de jaren '90 organiseerde John de wadloop-weekenden voor studenten. Er gingen van tijd tot tijd ook collega's mee, of in een apart groepje. Zelfs de staf ging over tot wadlopen in het kader van 'teambuilding'." |
Interview 2011; 1:51 |
Vele jaren stond wadlopen op het programma in zowel de Magister- als de KPA- en Ipabo-tijd. |
Interview 2008; 0:55 |
Op vele andere scholen stond 'Wadlopen' ook op het programma. Op dit fragment vertelt Wieke Bosch dat 'zelfs' op de COK (Christelijke Opleidingsschool voor Kleuterleidsters, Amsterdam) wel aan wadlopen werd gedaan. Het was voor de 'meisjes' vaak een grote ervaring! Wieke Bosch werkte jarenlang aan de COK als docente methodiek-didactiek. Zij legt hier de nadruk op de vormende waarde van dergelijke (buitenschoolse) activiteiten. |
In het weekend had de wadlooptocht plaats op zaterdag. De zondag konden studenten meegaan op een excursie over het eiland (Schiermonnikoog of Ameland). Landschappen, planten, vogels werden dan bekeken. Heel wat studenten gaven vervolgens in hun eigen stageklas weer les over de Wadden, maar nu niet meer met boekenwijsheid, maar uit eigen ervaring.
Kompaskwal: te vinden op het Noordzeestrand vooral in het najaar. |
De lamsoor bloeit in het najaar en kleurt de kwelders paars. |
De rotgans komt al vroeg in het najaar terug m?t jongen.
|
Soms zijn zeehonden te zien. Zwemmend door de geulen kwamen we ze zelfs van heel dichtbij tegen! |
Derde jaarsgroep 1973. Overnachten deden we in kampeerboerderijen. Hier bij Teun Talsma, 'De Kooi' op Schiermonnikoog. Later bivakkeerden we op 'De Oorsprong', eveneens Schier. Vele studenten kwamen later nog eens terug, met echtgeno(o)t(e) en zelfs kinderen, of met hun collega's. |
Leren en emoties zijn nauw verbonden. Eigen ervaringen opgedaan door de eigen zintuigen hebben een grote invloed op kennis, maar vooral ook op waardering. Wat je hebt leren kennen, vernietig je niet. Ga met de muis over de foto.
|