Periode 1907-1940
De HKS werd in 1907 opgericht.
Vestiging aan de
Plantage Middenlaan te Amsterdam.
Leerlingen kregen veel theoretische
vakken.
De jaren 30 waren moeilijke crisisjaren.
De periode 1907-1940. Oprichting en de daaropvolgende crisisjaren
De HKS, de Hervormde Kweekschool werd in 1907 opgericht door de Hervormde Kerkrichting.
In de Amsterdamse Plantage buurt werd het gevestigd. De eerste directeur, die altijd in jacket was gekleed, was dhr. Versluys. In de jaren dertig kreeg het instituut ook te maken met de gevolgen van de economische crisis. Meesters en juffen verdienden bijna niets, als ze al een betaalde baan kregen.
Verhalen van oud-leerling Van Hulst, de latere directeur zijn in videofragmenten te beluisteren.
Voor deze periode, ga naar
Overzicht - 1907-1940, de HKS in haar beginjaren en in de crisistijd.
Periode 1940-1945
De HKS verzette zich in de oorlog tegen maatregelen van de duitsgezinde overheid.
Joodse kinderen werden via
de kweekschool weggesmokkeld.
Sommige leerlingen gingen in het verzet.
De periode 1940-1945. De Tweede Wereldoorlog
In de bezettingstijd ging de HKS onder leiding van J.van Hulst nogal eens in tegen opdrachten van de toenmalige
duitsgezinde overheid. In de Hollandsche Schouwburg, tegenover de HKS, werden joden ter deportatie verzameld.
De kweekschool heeft een actieve rol gespeeld in het wegsmokkelen van joodse kinderen, via
de achterzijde van het gebouw.
Leerlinggegevens werden achtergehouden om de 'Arbeitseinsatz' tegen te werken.
Herinneringen aan die spannende tijd van de toenmalige directeur zijn opgenomen
in videofragmenten, te zien in de pagina's over de periode 1940-1945.
Voor deze periode, ga naar
Overzicht van de HKS in de Tweede Wereldoorlog.
Periode 1945-1960
Wederopbouw na de oorlog.
Het onderwijs werd vernieuwd.
Op de HKS was er al een biologische schooltuin.De periode 1945-1960. De naoorlogse jaren en de vijftiger jaren
Periode 1970-1980
De heer Minnema volgde Van Hulst op als directeur.
De kweekschool werd akademie. HKS werd HPA. En kreeg een medezeggenschaps-orgaan, de akademieraad.
De periode 1960-1970. De 60-er jaren: akademisering en medezeggenschap
In de periode van de zestiger jaren werd in de maatschappij gerevolteerd tegen het gevestigde gezag.
In de kweekschool werd de roep om medezeggenschap van leerlingen gehoord.
Daarnaast werd de opleiding ge-akademiseerd: De kweekschool werd pedagogische akademie.
De Hervomde Kweekschool - HKS werd 'Hervormde Pedagogische Akademie - HPA genoemd.
En de leerlingen werden nu studenten. De akademie kreeg een medezeggenschapsorgaan-
'de akademieraad', waarin docenten en studenten zitting hadden.
Verder verdween de tot dan toe sterke verzuiling van de samenleving langzamerhand.
Voor deze periode - 'de jaren zestig', ga naar
Overzicht - De HKS in 1960 tot 1970
Periode 1970-1984
De jaren 1970-1984: Veranderingen in organisatie en in onderwijssysteem
Directeursdriemanschappen - Medezeggenschap voor studenten - Excursies en sportevenementen - Onderwijsvernieuwing - Nascholing - Fusie
1970-1976
De HPA werd geleid door een driemanschap van directeuren.
Conflicten rezen in de akademieraad en werden steeds sterker.
Hetgeen resulteerde in de bezetting van de HPA in 1976.
Veel studenten dachten en werkten actief mee aan de vormgeving van het opleidingsonderwijs.
Jaren 70: Democratisering en Onderwijsvernieuwing
Vanaf 1970 werd het instituut niet meer geleid door één directeur, maar door een
driemanschap van drie directeuren. In de periode van de zeventiger jaren, met name na 1974
toen het
2e driemanschap aantrad, veranderde er veel op de HPA, met name op het gebied van democratisering en op de wijze
van inrichting van het onderwijs.
Voor organisatorische ontwikkeling, ga naar
Beginjaren 70 Organisatorische ontwikkelingen - Bezetting
Conflicten over medezeggenschap culmineerde op 4 april 1976 in de bezetting van het HPA-gebouw, door een deel van de studenten, een directeur en een docent.
Maar in 1976: werkten studenten ook actief mee aan de vormgeving van het HPA-onderwijs. Ze namen deel aan vakgroepoverleg en waren ook actief, zoals bij het herinrichten van de schooltuin.
Veel vakdocenten gingen samenwerken in projecten
of gaven lessen gezamenlijk, waarbij samenhang tussen de diverse lessen ontstond.
Hierbij speelde de relatie theorie-praktijk een belangrijke rol.
Voor onderwijsontwikkelingen, ga naar
Beginjaren 70 Opleidingsonderwijs - Stage
1976-1984
Vernieuwing van het onderwijs
Fundamentele uitgangspunten voor het HPA-onderwijs werden opgesteld.
Op grond hiervan werd het onderwijs grondig gewijzigd.
Studenten gingen werken in stamgroepen. De relatie theorie-praktijk stond centraal.
Vernieuwing onderwijssysteem - Invoering van werken in stamgroepen - Cursussen en practica
Eind jaren 70 werd het gehele opleidingsonderwijs verder drastisch vernieuwd, op grond van fundamentele uitgangspunten, die gebaseerd waren op zowel bijbelse als onderwijskundige gronden. Naast reguliere cursussen en practica voor basiskennis en vaardigheden werden zogeheten 'stamgroepen' ingevoerd, waarin studenten en docenten in onderling overleg vorm gaven aan het onderwijs. Hierbij werden Freinet-onderwijs-technieken toegepast. Totstandkoming van een goede evenwichtige relatie tussen theorie en praktijk was een leidend perspectief.
De invoering van dit nieuwe onderwijssysteem gaf nogal wat beroering in het docentencorps,
omdat velen daarvan zich niet konden vinden in de nieuwe onderwijswerkvormen.
Sommige van hen participeerden wel in de stamgroepen, terwijl anderen zich beperkten tot het geven van lessen.
Voor deze periode, ga naar
Overzicht onderwijs in periode 1976-1984
Activiteiten zoals
DDR excursies, sportevenementen, skiweken, jubilea
DDR excursies - sportevenementen - Jubilea
Binnen- en buitensportdagen werden gehouden. Aan sporttoernooien werd door de HPA deelgenomen
en niet zonder succes.
Skiweken werden gehouden in Oostenrijk.
Vanaf midden jaren 70 werden excursies naar de Deutsche Demokratische Republik, het communistische voormalige Oost Duitsland georganiseerd.
In 1977 werd het 70 jarige bestaan van de HPA gevierd.
Het 75 jarig jubileum in 1982.
Voor deze periode, ga naar
Overzicht van activiteiten in periode 1976-1984
Onderwijs begin jaren 80
Opkomst van na- en bijscholingsonderwijs voor kleuterleidsters en lagere schoolleerkrachten. Later werd dit nascholing voor leerkrachten in het basisonderwijs.
De jaren 1980-1984: Voortschrijdende HPA-onderwijsvernieuwing - Samenwerking met COK en CPA
Voortschrijdende onderwijsvernieuwing
De eerste studenten, die het vernieuwde onderwijs in alle jaren hadden gevolgd,
legden hun eindexamen af.
Destijds nog met externe gecommitteerden, die in het algemeen over de resultaten zeer tevreden waren.
Verzorgen van bijscholing voor leerkrachten in het onderwijs
In samenwerking met de Amsterdamse protestantse zusterinstuten, de COK - Christelijke Opleiding
voor Kleuteronderwijs - en de CPA - Christelijke Pedagogische Akademie - werden
bijscholingscursussen voor leerkrachten van het lager- en
kleuteronderwijs gegeven. Hierin werden ook elementen van stamgroepen-onderwijs toegepast.
Voor meer hierover, ga naar
Onderwijskundige ontwikkelingen in 1976-1984
Invoering van het basisonderwijs.
Fusie met de COK en de CPA.
Verhuizing en afbouw van de HPA.
Aanloop tot de fusie met de COK en CPA
Vanuit de overheid werd op fusies tussen de opleidingen voor het lageronderwijs en voor
het kleuteronderwijs aangedrongen, mede op grond van het totstandkomen van de basisschool,
het samengaan van de kleuterschool en de lagere school.
Er werd veel overleg gepleegd tussen de drie instituten over ondermeer gezamenlijke visie en
de organisatie van onderwijs.
Voor deze periode, ga naar Naar fusie en afbouw HPA
Bronvermelding
In deze HKS-HPA deelsite van DeBrug-website is informatie uit diverse bronnen opgenomen.
Zie bronvermeldingen.