1970 - 1976
Onderwijs
HPA-onderwijs
in de periode 1970-1974
Over het algemeen werd begin jaren 70 op frontale wijze lesgegeven. Er werd wel in
veel gevallen gelegenheid gegeven tot discussie in de lessen. Er werden werkstukken vereist,
waarbij zelfstandig werken noodzakelijk was.
Mediatabs:
Oud-student Hans Keissen vertelt over het 'gezag'
van docenten, zoals die van
IJ van der Molen - docent pedagogiek van 1942
tot 1973- en over Piet Mantel - docent nederlands
van 1968 tot 1983.
Oud-docent Mantel vertelt over zijn cursus 'Kort Episch Genre'....
Oud-student Hans Keissen (student van 1970 tot 1973) over enkele docenten waar hij en zijn klas les van kreeg.
Oud-docent Piet Mantel over het belang van het 'kunnen vertellen' en over zijn cursus Kort Episch Genre - KEG
Mediatabs: Oud-student over 'gezag' van docenten en Oud-docent over zijn eigen cursussen
Impressies van lessen
Enkele impressies van lessen en verhalen over docenten
In de mediatabs hieronder vertellen enkele docenten over een aantal vakken, die werden
gegeven.
Ineke Kraaijeveld
Ineke Kraaijeveld
van 1971 tot 1973 over biologie, één van de zogeheten zaakvakken
(aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, natuurkunde en rekenen).
Aaltje Knoop, docente textiele werkvormen, één van de
expressievakken (muziek, handenarbeid, textiele werkvormen,
tekenen en gymnastiek) vertelt over muziek, over Hans Liberg als stagiare
en over handenarbeid, gegeven door Fokker. Oud-student Hans Keissen
vertelt over de opdracht om een 'houten vogeltje' in te leveren.
Ruud Kruse, docent lichamelijke opvoeding vertelt over
de doelstelling van zijn vak en over zijn lessen.
Ineke Kraaijeveld vertelt in de ruimte van haar voormalige biologielokaal over haar lessen.
Aaltje Knoop in de ruimte van het voormalig muzieklokaal over
de stagiaire Hans Liberg bij de muzieklessen van Zwanink.
De huidige
site van Hans Liberg
Aaltje Knoop, oud-docente textiele werkvormen en Henk van der Born,
oud-amanuensis in het handvaardigheid lokaal.
Fokker was daar docent van 1950 - 1974.
Duck Zandbergen van 1973 - 1984 en Koos Rusting van 1976 - 1984.
Oud-student Hans Keissen over de opdracht van handenarbeid docent Fokker om een 'vogeltje' in te leveren.
Ruud Kruse, docent lichamelijke opvoeding vertelt over doelen van zijn vak, over hoe hij als docent in zijn beginperiode als docent werd ervaren en over hoe hij zijn lessen vormgaf.
Mediatabs: Impressies van een aantal vakken
Sekties
Leerplannen
Vakleerplannen - Didactiek - Vakkenintegratie
In de vaksekties
de vaksekties werd gewerkt aan het opstellen van leerplannen, waarbinnen toetsing,
opkomstplicht
opkomstplicht
en budget geregeld moeten worden. Het leerplan voor elk vak moest gebaseerd worden op het voornamelijk
door de pedagogiekleraar IJsbrand van der Molen opgestelde basisleerplan. Hierdoor zou er meer samenhang tussen de
diverse vakken ontstaan, was het idee en dat daardoor lessen van verschillende docenten niet 'versnipperd'
overkomen voor studenten.
Door de akademieraad werd er een
leerplan-toetsingscommissie
leerplan-toetsingscommissie
ingesteld, die er op moest toezien dat de leerplannen inderdaad werden afgestemd op het basisleerplan.
Meer aandacht voor didactiek
Opkomende vakkenintegratie
Didactiek
In de lessen werd steeds meer tijd aan didactiek besteed, vooral omdat
de studenten er ook om vroegen. Van veel vakken was destijds niet zoveel bekend van
de didactiek daarvan en
gingen te rade bij de landelijke pedagogische centra. En erstonden landelijke groepen voor
sommige vakken om didactiek te ontwikkelen.
Vakkenintegratie kwam op.
Zo werkte Aaltje Knoop, docente textiele werkvormen samen met enkele
andere docenten om geïntegreerde werkstukken door studenten te laten maken.
Jan Kieft, aardrijkskunde docent over de landelijke pogingen didactiek van aardrijkskunde vorm te geven.
Oud-student Hans Keissen (1970-1973) over didactiek in diverse lessen.
Aaltje Knoop over samenwerking met Jan Kieft (aardrijkskunde), met Ditte Stoopendaal (onderwijskunde) en Duck Zandbergen en Koos Rusting (handvaardigheid).
Mediatabs: Over didaktiek van aardrijkskunde en andere vakken - Vakkenintegratie textiele wv
Stagepraktijk
Begeleidingsteams
Begeleidingsteams en de stagepraktijk
Samenwerking tussen HPA-begeleidingsteams en leerscholen
De
wijze van begeleiding,
die in 1969 was ingevoerd, werd in het algemeen positief ervaren door leerscholen en studenten.
Er werd een goede samenwerkingsband tussen de mentoren en de begeleidende docenten opgebouwd,
doordat de docenten meerdere malen per stageperiode op dezelfde stageschool kwamen. Hierdoor werd het
stageleerproces van de studenten beter begeleid en kon ook beter beoordeeld worden.
Het
model 'didactische analyse'
Het model 'didactische analyse' van Van Gelder
werd landelijk gelanceerd, met hulpmiddelen voor studenten om hun stagelessen voor te bereiden.
Het werd niet op de HPA ingevoerd, omdat het té statisch van karakter was en de HPA
zelf een betere lesvoorbereidingformulier en begeleiding hiervan had.
Mediatabs: Oud-student Hans Keissen en
oud-studente
Ineke Lobbes over de stagebegeleiding en oud-docent Rob Woortman over
het model 'didactische analyse'.
Oud-student Hans Keissen (1970-1973) over de organisatie
van de HPA begeleiding op de leerscholen.
Begin jaren 70 waren er nog zulke grote leerscholen,
dat vrijwel een hele studentengroep op één school stage kon lopen.
Later werd dit niet meer mogelijk, maar werd een groep
over zo weinig mogelijk leerscholen verdeeld.
Oud-studente Ineke Lobbes (1974-1977) vertelt over de goede werksfeer, ondermeer als gevolg van de begeleiding van docenten op de stagescholen.
Rob Woortman, oud-docent nederlands, vertelt over het model 'didactische analyse' dat door de HPA werd afgewezen omdat té statisch was. De HPA had een dynamischer en beter model, vond met op de HPA.
Mediatabs: Over de organisatie van stagebegeleiding - Geen 'didactische analsye'
HPA-onderwijs
in de periode 1974-1976
Verfijning leerplannen - Didactiek - Experimenten - Creatief spel
In deze periode waren er geen drastische verandering in het opleidingsonderwijs.
De eerder ingezette ontwikkelingen in de beginjaren 70 zetten zich voort.
Leerplannen werden verder geschreven en verfijnd en besproken door docenten en studenten in de vaksekties.
Door docenten werd steeds meer aandacht aan vakdidactiek besteed.
Zo ontwikkelde Egbert Nijeboer, docent rekendidactiek (1972-1984)
op grond van ontwikkelings- en leerpsychologische noties na eigen praktijkonderzoek
op een lagere- en kleuterschool een didactiek van het rekenonderwijs.
Creatief spel
De schooltuin
Proefjes doen
Voor studenten werd Creatief spel als 'nieuw vak' positief ervaren. Studenten hadden
daar profijt van in het omgaan met kinderen op de stageschool.
Johan van Gelder, die zich uitdrukkelijk
'docent didactiek der biologie' noemde liet studenten zelfstandig proeven doen. Ook proefjes, die de
studenten op de stagescholen met kinderen konden uitvoeren.
Verder richtte hij met studenten samen de schooltuin opnieuw in.
Van Gelder werkte aan de HPA van 1973 tot 1983.
Mediatabs: Oud-studente Ineke Lobbes over 'Creatief Spel' en over de lessen maatschappijleer van Tabe Mulder.
Amanuensis Henk van der Born vertelt over de 'kast met proefjes' bij biologie ..
Oud-studente Ineke Lobbes (1974-1977) over Creatief Spel gegeven door
docente Balm. Zij heeft daar veel aan gehad voor de praktijk, met betrekking tot het leiden van kringgesprekken
en in het omgaan met kinderen.
In CMV ('maatschappijleer' noemt ze dit), gegeven door Tabe Muldere was er veel discussie-mogelijkheid.
In het algemeen waren de HPA-lessen niet frontaal te noemen.
Oud-amanuensis Henk van der Born (1980-1984) vertelt over de voor de studenten beschikbare 'kast met kant en klare proefjes'.
Mediatabs: Oud-studente over 'creatief spel' en oud-amanuensis over de 'kant en klare proefjes'
Introductieweken
Biologiewerkweken
Introductieweken en Biologiewerkweken
Introductieweken
Eerstejaarsstudenten maakten kennis met de HPA in introductieweken.
Voor het bekijken foto's daarvan, klik op
fotogalerij introductieweek.
(Bron: Ineke Lobbes, oud-studente).
Biologiewerkweken
Johan van Gelder, 'docent didactiek der biologie' organiseerde biologiewerkweken.
Voor het bekijken foto's daarvan, klik op
fotogalerij werkweek..
(Bron: Ineke Lobbes, oud-studente).
Marxistisch-leninistische invloed
Politisering van het onderwijs
Marxistisch leninistische - zo niet stalinistische- ideeën over onderwijs
vonden weerklank bij directeur John van 't Hoff, die ook pedagogieklessen
gaf en bij een behoorlijk aantal studenten.
Zij wilden een effectieve oppositie in de akademie voeren.
Deze had voornamelijk betrekking op de (machts-)structuren binnen de HPA, inclusief het bestuur.
Dit gaf conflicten binnen het directeurs-driemanschap, waar John van 't Hoff deel van uitmaakte
en binnen de gehele akademie-gemeenschap.
De conflicten escaleerden uiteindelijk in een bezetting van het akademiegebouw in april 1976.
Meer hierover op
pagina '1970-1976 Organisatorische ontwikkelingen - Bezetting'.