De normaalschool ging vooraf aan de kweekschool
Opleidingen tot onderwijzer - de normaalschool en de kweekschool
De normaalschool als opleiding tot onderwijzer in de lagere school
De kweekschool als dagopleiding tot onderwijzers voor het lager onderwijs ontstond aan het eind van de 19e eeuw. Het was de vervanging van de normaalschool, die je moest volgen om meester of juf in een lagere school te worden. Het was geen dagopleiding. Er werd les gegeven in de avonduren en op de zaterdag. En je werkte al overdag in een lagere school, onder toezicht van een onderwijzer, die je het vak leerde. De opleiding bestond dus voornamelijk in de praktijk van een lagere school. Op de normaalschool werd kennis der vakken verdiept. Tot in het midden van de 20e-eeuw bleven nog normaalscholen bestaan. Maar er werden steeds meer kweekscholen opgericht, die de opleiding op de normaalschool langzamerhand verdrongen.
De kweekschool een dagopleiding
De kweekschool als opleiding tot onderwijzer
Rond 1900 verschenen er steeds meer kweekscholen. Het was een dagopleiding, waarin kennis van veel schoolvakken werd onderwezen. De leerlingen kwamen niet of nauwelijks meer in een lagere school. Vaak pas vanaf het tweede jaar ging een leerling één middag in de week naar een lagere school. De verschillen met de voorgaande opleiding in de normaalschool waren groot en waren aanleiding tot kritiek op de kweekschool met betrekking tot de slechte relatie tussen theorie en praktijk..
Veel kennis en nauwelijks praktijk in de lagere school
De slechte relatie theorie - praktijk in het kweekschoolonderwijs
De vakken op de kweekschool waren sterk theoretisch van aard.
De theorie sloot niet aan op de praktijk van het lesgeven op de lagere school,
zo luidde de kritiek op het kweekschoolonderwijs.
Praktijkervaring opdoen in een lagere school was nauwelijks aan de orde.
Dit in tegenstelling tot leerlingen aan de vroegere normaalschool.
Bovendien kwamen ook steeds meer leraren op de kweekschool lesgeven
die zelf geen lagere onderwijservaring hadden. De onderwijzersopleiding kwam steeds
verder van de praktijk af te staan.
En didactiek van de diverse vakken werd niet door de vakleerkrachten gegeven.
Vakdidactische noties kwam sons wel aan de orde in lessen opvoedkunde.
De kritiek dat de te leren stof slecht tot helemaal niet aansloot
op de praktijk van het lesgeven op de lagere school, werd wel geuit,
maar het bracht geen veranderingen in het opleidingsonderwijs teweeg.
Dit probleem van de slechte relatie theorie - praktijk
zal steeds weer opduiken in de geschiedenis van de opleidingswereld,
tot aan de dag van vandaag.
Opvoedkunde een belangrijk vak.
De vakken en inhoud van het kweekschoolonderwijs
Versluys
'Beloonen en Straffen'
Geschreven door Versluys, docent pedagogiek
Tevens directeur van de HKS
Opvoedkunde, pedagogiek was ná Bijbelsche geschiedenis het het belangrijkste vak.
Het werd op de HKS gegeven door P.A. Versluys, die ook directeur was.
Pedagogiek had een sterk op de Bijbel gericht karakter. En het kind
gehoorzaamheid bijbrengen was een opvoedkundig hoofddoel.
Versluys schreef zelf vele opvoedkundige geschriften, die hij behandelde tijdens zijn lessen. Deze geschriften werden later ook gebruikt door zijn opvolger A.P. Snoep, die aanbleef tot 1942. De invloed van Versluys reikte dus zeker tot in de Tweede Wereldoorlog.
Een voorbeeld van een geschrift is "Beloonen en Straffen', waarvan enkele citaten zijn te bekijken in het tabs...
Citaat 1
maar ... zie citaat 2...
Citaat 2
Gezag hebben is belangrijker dan straf en beloning
Citaat 3
Over het leren van gehoorzaamheid
Citaten uit "Beloonen en Straffen"
Oud-leerling over de kweekschooltijd
Oud- leerling Piet Mantel over de kweekschooltijd, de lessen en de leraren
Piet Mantel met zijn album
Piet Mantel in 2010
Later van 1968 tot 1983 was hij docent nederlands op de HKS/HPA
Piet Mantel was leerling op de HKS van 1935 tot 1939
In het tabvenster is een video opgenomen, waarin hij vertelt hoe hij
op de HKS terecht kwam en over de kweekschooltijd.
Piet mantel vertelt over hoe hij zijn kweekschooltijd heeft ervaren.
Piet Mantel vertelt over de pedagogieklessen van de heer Snoep.
Mediatabs: Piet Mantel over hoe hij de kweekschooltijd heeft ervaren - Over pedagogieklessen
De lessen
Piet Mantel leerling aan de HKS van 1935 tot 1939 over de lessen en de leraren,
De lessen in de dertiger jaren werden nog geheel klassikaal-frontaal gegeven, de leraren zochten de stof uit en brachten deze met verve en met uitvoerig bordgebruik, stelden eens wat vragen, gaven huiswerk op en verzuimden niet de volgende les leerlingen een beurt te geven. Bij tijd en wijle was er een repetitieweek, waarin grotere stofgehelen schriftelijk aan de orde kwamen. Op het rapport kwamen ook cijfers voor orde en vlijt voor.
Vaklessen en de docenten
30 vakken..
Over de vakken en een kerstrapport
Piet Mantel over diverse vakken.
Bijbelse geschiedenis
Nederlands
Uiteindelijk conclusie over het onderwijs van Piet Mantel:
De leerstof was dus zeer uitgebreid met zijn 30 vakken, de vele cijfertjes,
de klassikale leervorm, de betuttelende schoolregels en de leraren in hun ivoren torens.
Toch bewaar ik er allerlei plezierige herinneringen aan.
Zo ongemerkt hebben er toch heel wat van opgestoken.
Inhoudelijk werden grondig op ons vak voorbereid, wat resulteerde in een
vrij omvangrijke parate kennis, didactisch kwamen we tekort.
Na het examen de hoofdakte
Na het examen nog de hoofdakte halen om volledig onderwijzer te worden
Nee, dat deed ik niet direct, want...
na de driejarige kweekschool opleiding kon je hulp-onderwijzer worden.
Om hoofdonderwijzer te kunnen worden moest je in de vrije uren studeren
voor de hoofdakte met vijf vakken, waaraan een
uiterst berucht moeilijk examen gekoppeld was.
Zie in de mediatab hoe Piet Mantel de hoofdakte heeft ervaren....
Het examen voor de hoofdakte was zó moeilijk dat 5 à 6 keer overdoen heel normaal was.
Mediatab: Piet Mantel vertelt hoe moeilijk de hoofdakte was te halen.